Selvfølelsesboost – hva og hvordan!

Mangel på selvrespekt og kjærlighet til seg selv kan føre til problemer. Problemer som:

  • manglende selvfølelse
  • usikkerhet
  • sjalusi
  • ulykkelighet
  • fysiske smerter/plager.

Det virker som at vi alle har flere gir å gå på når det kommer til å jobbe med sin egen selvfølelse. Å aktivt jobbe med seg selv betyr ikke at utgangspunktet var depresjon eller ulykkelighet. Du kan ha prestert godt i alt fra jobb til idrett. Du kan ha vunnet alt som er å vinne innen idrett, fått flere forfremmelser i jobben, steget i din sosiale krets, og dermed bli omtalt eller sett på som en suksessfull person. Dét er den umiddelbare tanken hos oss alle, muligens hos deg selv også.

Men hva med selvfølelsen? Altså det du tenker og føler om deg selv som menneske og individ. Den indre styrken i at du er som du er og at du er god nok. Kjenner du deg selv ut og inn? Liker du denne personen? Og det store spørsmålet: elsker du deg selv fullt og helt? Det virker som at færreste gir seg selv et ærlig svar.

Så hvordan kan man begynne denne prosessen å bli kjent med seg selv? Og hvorfor skal vi gjøre det?

Det kan for deg virke unødvendig, og muligens litt rart. Men det er ikke rart. Det er en prosess mot bevissthet og tilfredshet. Vi alle faller i løpet av livet. Enkelte fall kan være lette å reise seg opp fra, mens andre lager dype sår, som blir til arr. Resultat av sistnevnte kan være sykemelding på ubestemt tid grunnet kroniske smerter, psykisk utmattelse, og/eller det å «møte veggen».

Ved et tydeligere nærvær til deg selv, og den vi er, er det lettere å møte problemene ved roten når de først vokser buldrende ut fra bakken.

Her er en liste med tre enkle, men viktige steg du kan gå for å lære deg selv å kjenne.

  1. Begynn med å finne de tingene som er interessant ved selv. Ikke vær kritisk eller dømmende mot deg selv. Tenk på det positive og det interessante ved deg.

    • Hvordan er du?
    • Hva er bra med deg?
    • Hva liker du å gjøre?
    • Hva slags musikk liker du?
    • Hvilke bøker leser du?
    • Hva er dine drømmer, interesser og lidenskaper?
    • Hva har du oppnådd og hvordan har du kommet dit?
  1. Bli kjent med denne personen.

Det er ikke sikkert du vet svarene på disse spørsmålene, men ta deg tid til å finne det ut. Vær ærlig med deg selv. Bruk de neste dagene og ukene på å utforske mer om hvem du er, og hva som gjør deg til deg.

  • Finn ut hva du liker, hva som gir deg positiv energi og overskudd
  • Utforsk også hva som stjeler energi, som gjør vondt, og som du kunne tenke deg å endre
  • Definér dine ønsker, drømmer, frykter, styrker og svakheter
  1. Sett pris på de små tingene

    • Godta at vi ikke er «perfekte»
    • Aksepter den interessante personen, med alle dens styrker og svakheter og anerkjenn alle aspekter
    • Observèr utfordringer og tunge tanker når de dukker opp
    • Reflekter hvordan du reagerer og håndterer utfordringene både fysisk og psykisk

Bruk dine egne tanker, snakk med ditt indre deg, og se hva som skjer!

Vil du lære mer om dette? Vi er to engasjerte terapeuter som snakker mye om dette på turene våre, og ønsker å inkludere bevissthet inn i trening og bevegelse! Bli med oss til Marokko i februar! Sjekk her: https://www.jomfrureiser.no/marokko-treningsglede

 Og du – hvis noen spør deg hvem som er den viktigste personen i livet ditt, hvem svarer du da?

 Hilsen Isabelle og Ingvild

Av |2018-11-05T15:55:51+00:0005. november 2018|Selvfølelse|0 kommentarer

Legg igjen en kommentar