Har du opplevd å miste motivasjonen? 

Tekst og Foto: Ann-Christin Hansen og Bente Kristensen

Mange vi møter sier de mister motivasjonen og sliter med å finne tilbake til en god balanse i hverdagen.

Kanskje handler dette om:

  • at du setter for høye mål eller krav til deg selv?
  • at du sammenligner deg med andre eller deg selv i en annen fase i livet?
  • har prøvd flere ganger uten å komme helt i mål?

Inspirasjon og motivasjonen henger sammen!

Vi trenger av og til litt inspirasjon for å hente fram motivasjon. Når du får gode verktøy for hvordan du kan hente frem motivasjonen selv – da er sannsynligheten større for at du klarer å nå dine langsiktige mål. Motivasjonen skyter også fart når du opplever mestring og den kommer gjerne med fornuftige mål for hvor du skal starte.

 

Her er noen steg som kan hjelpe deg på veien:

  1. Lag en liste med alle drømmene/målene dine (både kortsiktige og langsiktige).

 

  1. Velg ut de viktigste målene for deg. For hvert av dem skriver du ned hvorfor du ønsker å nå dette målet. Du blir mer motivert for å nå målet når du vet hvorfor du ønsker det. Tenk etter hvilken effekt det vil ha på livet ditt.

 

  1. Spør deg selv hvor motivert du er for å nå hvert mål. På en skala fra 1 til 10; hvor motivert er du? Det er viktig at du har ordentlig lyst til å nå målet, ellers vil du mest sannsynlig ikke nå det. Sett deg mål hvor motivasjonen er på topp, og du får godfølelse bare av å tenke på det. Det er viktig at målet gjør noe med følelsene dine.

 

  1. Gjør målene dine om til SMARTe mål. Med dette menes at målet skal være spesifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsbestemt.

 

  1. Neste skritt er å lage en handlingsplan. Spør deg selv: Hva er det første jeg vil gjøre for å nå målet? Hva blir neste skritt, og neste… Handlingsplanen kan inneholde informasjon om hva du skal gjøre, når du skal gjøre det, hvordan du skal gjøre det og hvilke ressurser du trenger (som tid, utstyr, penger, hjelp etc).

 

  1. Tenk gjennom hvilke interne og/eller eksterne hindringer du kan møte. Sett opp alle tenkelige hindre som kan oppstå, og kom med forslag til hvordan du kan løse dem. Interne hindre kan for eksempel være at du er overbevist om at du ikke kommer til å klare det eller at du ikke er god nok. Mange av oss er eksperter i å boikotte oss selv!

 

  1. Hva trenger du å tro på for å nå målet ditt? Hva trenger du å si til deg selv? Det kan for eksempel være noe sånt som: Jeg får til det jeg vil!

 

  1. Visualiser målene dine. Se for deg at du oppnår dem, og gjør det så levende som mulig. Hvor er du? Hvem er du sammen? Hva gjør du? Kjenn hvor fantastisk det føles.

 

  1. Når du er i ulike situasjoner hvor du må ta vanskelige valg, spør deg selv om det du vurderer å gjøre vil bringe deg nærmere målet ditt. Hvis du for eksempel vurderer å kjøpe deg en sjokolade, kan dette være et klokt spørsmål å stille deg selv.

 

Håper denne listen er til hjelp. Husk også å minne deg selv på målene dine hver dag og å nyte reisen underveis!

Trenger du litt ekstra inspirasjon kan du bli med oss til Sri Lanka i november. Der vil vi dele kunnskap om hvordan motivasjonen, mat, aktivitet, stress og hvile påvirker deg, livsstilen og helsa di. Med kunnskap om hvordan alt henger sammen med alt i forbindelse med livsstil og helse blir det enklere å finne motivasjonen til å gjøre endringer.

På Sri Lanka tilbyr vi yoga, Mediyoga, zumba, bootcamp og mindfulness kombinert med foredrag. Vi spiser deilig, eksotisk, sunn og kortreist mat. Vi drar på nydelige strender, slapper av og nyter livet. Denne turen er en reise der du kan ha fokus både på å skape en god endring for deg selv samtidig som du får en ferie fullstappet av gode opplevelser for kropp og sinn!

Du kan lese mer om reisen her: https://www.jomfrureiser.no/yogareise/srilanka

Inspirerende hilsen fra Ann-Christin Hansen og Bente Kristensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av |2019-04-01T14:20:52+00:0001. april 2019|Treningsreiser|0 kommentarer

Legg igjen en kommentar