Triksene som får deg på trening

Skrevet av: Therese Nordbø, aktiv marathon løper og blogger

Motivasjon er jo det evige temaet, og kanskje det temaet jeg som løper får flest spørsmål om. Hvordan greier du å opprettholde treningsrutinene over lengre perioder? Hvordan holder du på motivasjonen? Hvordan finner du den? Hvorfor gidder du? Går du aldri lei? Selvfølgelig blir jeg lei. Jeg må gang på gang jobbe med meg selv for å få meg ut, og jeg sliter like mye som alle andre med motivasjonen til tider. Jeg skal være den første til å fortelle at det kan være utrolig frustrerende for jeg vet jo så godt at jeg aldri har angret på en gjennomført økt. Det er jo så deilig når du er ferdig trent, det er bare det å komme seg over den beryktede dørstokkmila.

Livene våre går opp og ned, det er helt normalt. I perioder har vi lite energi mens det i andre perioder ikke er noe som kan stoppe oss. Mange får ofte en litt tyngre periode i tiden vi går inn i nå, overgangen mellom sommer og vinter. Det ble brått mye mørkere og kaldere, og dørstokkmila vokst seg til det dobbelte på en-to-tre. Det eneste du ønsker etter en lang dag på skole og jobb er å dra teppe godt over deg, sette på en serie og bare ligge på sofaen resten av dagen. Etter mange år med systematisk trening har jeg funnet triksene som hjelper for meg, og jeg håper at du kan bruke dem i ditt liv også. For jeg vet at sofaen er enda bedre etter litt aktivitet.

treningsdate

1. Gjør avtaler med venner

Dette er det soleklart beste tipset. Har du en avtale med noen er det mye vanskeligere å droppe økten. I tillegg blir det sosialt og man glemmer litt at man trener.

2.Finn en treningsform du trives med

Å løpe er ikke for alle og det er langt fra den eneste treningsformen. Finn deg en aktivitet du trives med, for da er det mye lettere å fortsette med det og få det til å bli en del av hverdagen. Om det er styrke, dansing, løping, ski, svømming, spiller ingen rolle. Det er bevegelse som teller.

3.Gjør det enkelt

Legg klær og en liten matbit frem kvelden før og ta en morgenøkt. Ikke tenk, bare gjør det.
Pakk treningsbagen og sett den klar slik du kan ta økten rett etter skole/jobb, veien blir mye lengre viss du skal via sofaen først.

4.Kjøp deg noe nytt treningstøy

Det er morsomt med det, hvordan nytt fresht tøy kan gjøre treningen lettere.

5.Bestill deg en reise

Finn deg en by du vil oppleve, inviter med deg en gjeng eller reis alene, det finnes alltid et løp eller en treningscamp. Du har da et mål du trener mot og noe å se frem til.

Disse få punktene har reddet meg utallige ganger, og jeg vet at de kommer til å fortsette å redde meg. For dagene uten motivasjon kommer som perler på en snor, så det gjelder å være forberedt, og vite hvordan du skal håndtere dem. Til slutt vil jeg bare minne dere om tre ting:

6.Ikke sett deg for høye mål!

Sett deg heller lavere men realistiske mål i starten. Start med å si at du f.eks. vil ha 3 økter i uken. Har du tid og overskudd til flere så er de øktene heller bonusøkter. Det er kjekkere å øke målsettingen din etter noen uker enn å måtte senke den.

7.Ikke ha dårlig samvittighet!

Ikke få dårlig samvittighet om du skipper en økt. Får du ikke tid, eller kommer noe i veien så dropp økten og ikke tenk mer over det. Da blir ikke treningen så påtvunget men mer lystbetont. Og du får mer glede ut av øktene du gjør, istedenfor å tenke over alle øktene du ikke gjør.

8.En liten økt er så sykt mye mer enn ingen økt!

Har du ikke krefter eller tid til den økten du egentlig hadde planlagt, ta en kortere og enklere økt. En liten økt gir utrolig mye mer enn ingen økt. Ikke bare treningsmessig, men også for deg selv, for ditt indre. Vi har som regel godt av bevegelse. Sammenligner du en gåtur på 30 minutter med å ligge på sofaen i 30 minutter er det en stor forskjell, og det er kun med å gå. Jogger du i 30 minutter istedenfor å ligge på sofaen i 30 minutter blir gevinsten enda større.

Lykke til. Dette fikser du lett, og husk, du er ikke alene om å ha tunge perioder. Tenk positivt og se løsninger istedenfor problemer. Det meste sitter i hode. Og du, et smil og en positiv holdning hjelper også til 🙂
-Therese Nordbø

Hvis du ønsker flere tips: https://www.jomfrureiser.no/direkte-fra-stavanger

Av |2018-10-29T17:00:45+00:0029. oktober 2018|Treningsreiser, Treningstips|0 kommentarer

Legg igjen en kommentar