5 tips til fredfull adventstid

Tekst: Mette Slinning

Nå nærmer julen seg og mange våkner opp hver morgen stresset og en følelse av hverken tiden eller en selv strekker til. Adventstiden er ment å nytes. Livet er her og nå. Hvordan kan du klare det? Det er mulig, så er kommer noen tips til deg!

Først vil jeg at du skal forstå at du er mer på ditt beste når hjernen og kroppen din har mer ro. Vi er skrudd sammen for balanse og kjærlighet og ikke leve i kronisk stress.  Hjernen vår virker bedre med mer balanse, og når hjernen virker, virker du. Så egenomsorg er ikke egoistisk – det er faktisk smart for deg og alle rundt deg.

mindfulness brain jomfrureiser

Så hvordan kan du nyte adventstiden annerledes dette året, fra et ståsted av egenkjærlighet og fred i sjelen? Her er mine 5 tips til en mer mindful/tilstedeværende adventstid med mer ro og livsglede:

TIPS 1 – SKAP DAGEN DIN:

  • Start dagen i sengen din, legg en hånd på magen og en hånd på hjertet og ta kontakt med pusten din. Ta noen lange inn pust  og ekstra lange ut pust – kjenn at pusten din begynner å roe seg
  • Forestill deg så at du puster inn og ut gjennom hjertet – all oppmerksom helt på hjertet og at pusten flyter inn og ut gjennom hjertet
  • Etterhvert kan du kjenne på følelsen av alt du allerede er takknemlig for – det er alltid noe å være takknemlig for. Dersom det kjennes vanskelig, spør deg selv – Hva kunne jeg være takknemlig for akkurat nå?
  • Kjenn og forsterk følelsen – la den fylle hele deg mer og mer
  • Tenk på dagen du har foran deg – hvordan ønsker du at den skal utfolde seg?
  • Hvordan kan du ha med deg denne følelsen og være mer på ditt beste i dag?
  • Skap dagen din – bestem deg!
  • På kvelden i sengen kan du gjøre det samme – kontakte pusten din  og kjenne på hvordan dagen din har vært, hvor klarte du å ta med roen gjennom dagen og i hvilke situasjoner lot du deg stresse som du kan bli oppmerksom på – kjenn på takknemlighet og en rolig pust og ta med deg roen inn i natten din
  • NB! Forskning ( HearthMath Institute) viser at 5 min med dyp rolig pust, stimulerer bla immunsystemet ditt i inntil ca 7 timer etterpå

TIPS 2 – NÅR DU ER PÅ VEI:

  • Når du er på vei til et eller annet sted, legg vekk mobil etc. og vær tilstede i NUET. Bruk denne tiden til å LADE BATTERIENE DINE i stedet for å bruke «batteriene dine» og mobilens. Dette er en fin tid å trene på å være der du er akkurat nå- uten å la deg distrahere/ være på hele tiden.
  • Når du begynner å slappe av, ta kontakt med pusten din og bare VÆRE – da starter du å aktivere den rolige delen av nervesystemet ditt. Det er akkurat som å sette på bremsen, og kroppen din får en mulighet til å restituere seg –  og det lover jeg deg at den trenger og blir GLAD for.

TIPS 3 – LEGGE MERKE TIL:

  • Begynn å legge merke til når du ikke er tilstede i løpet av dagen, når du begynner å tenke på fortiden eller fremtiden – og ta deg vennlig tilbake til nuet og sett pris på hvor du er AKKURAT NÅ!
  • Hvordan du bruker tankene dine, er en VANE som du kan begynne å legge merke til. All endring begynner med å LEGGE MERKE til hva vi driver med.
  • Et tips er at hver gang du tar i et dørhåndtak i løpet av dagen, så kan det minne deg på å stoppe opp – ”hvor” er du akkurat NÅ?

TIPS 4 – FORLØS NOE SOM STRESSER DER OG DA:

  • En liten mini øvelse når du kjenner deg stresset, så forestille deg at du puster inn gjennom hodet og ut gjennom bena og la alt stresset skylle gjennom deg og ut med en lang utpust
  • Gjør dette flere ganger til du kjenner at stresset slipper mer og mer og roen kommer.
  • Du kan også gjøre dette i dusjen hver morgen som en god start på dagen – vær der NÅ og kjenn at strålene fra dusjen skyller gjennom hele kroppen din, renser og nærer den og skyller ut alle spenninger og stress og gjør den klar til en dag mer med ro, klarhet, glede og kraft!

TIPS 5 – EGENKJÆRLIG

  • Egenomsorg er ikke bare å ta et bad eller få massasje etc. Det er også at du begynner å sette grenser for deg selv.
  • Bli bevisst hva du sier ja til.
  • Ta deg tid til å kjenne etter hva som er viktig for deg . Lær deg å si mer nei til det som tapper deg og si ja til det som gir deg energi og påfyll.
  • Ikke svar umiddelbart av gammel vane  – pust, tenk deg om før du eventuelt sier ja. Ellers kan du automatisk si nei til noe som kan være viktigere for deg.

Har du lyst å lære mer, lik FB siden min eller sjekk web-siden

https://www.facebook.com/metteslinning.no/

Eller kanskje til og med bli med på en reise: https://www.jomfrureiser.no/kroatia/mindfulness
Lopud/Kroatia – Glede i sjelen og mindfulness reise

Mette Slinning
Neuroscience-Based Leadership, People & Culture Coach
Mobil +47 969 00770

 

 

 

Av |2018-12-03T19:00:48+00:0003. desember 2018|mindfulness|0 kommentarer

Legg igjen en kommentar